Avointa peliä: Kultakypärä – yli 20 vuotta symboliikkaa

1

Liigan myynti- ja yhteysjohtaja Juha Kuosa, mitä osaat kertoa kultakypärien historiasta?

Kultakypärät otettiin käyttöön ensimmäisen kerran kaudella 1993-1994. Idean isänä pidetään Veikkauksen entistä toimitusjohtajaa Risto Niemistä, joka toimi -90 luvulla Veikkauksen tiedotuspäällikkönä. Yksi iso siemen asian tiimoilta kylvettiin varmasti Hjallis Harkimon toimesta kun Jokerit käytti sponsorinsa Hagmanin metallin värisiä kypäriä aikanaan. Joten voidaan sanoa, että Hjalliksellekin oli asian kehittymisessä sormensa pelissä.

Miten käytäntö toimii, onko kypärä maalattu vai teipattu, hoitaako Liiga kootusti kypärät joukkueille?

Joka kauden alussa jokaiselle joukkueelle maalataan kolme erikokoista (S,M,L) kypärää oman varustetoimittajan viimeisintä kypärämallia. Käytössä ovat olleet Bauer, CCM, Reebok, Warrior ja Easton, joista tosin viimeisintä ei tällä kaudella liiga kaukalossa nähdä.

Kypärät maalaa Lainisalo Oy Helsingissä. Tämän jälkeen niihin teipataan Veikkauksen mainokset Pixmill Oy:ssä. Kypärät toimitetaan joukkueille ennen kolmatta liigaottelua, jonka jälkeen kunkin joukkueen paras pistemies kulloisellakin liigakierroksella käyttää kultaista kypärää.

Mitenkäs pelaajat ottavat tämän nykyään vastaan?

Tämä on hyvin vakiintunut käytäntö jo nykyään. Joukkueet ja pelaajat tietävät systeemin ja ovat sitoutuneet tähän erittäin hyvin.

Joutuuko Liiga paljon uusimaan kalustoa kauden aikana?

Jonkun verran kypäriä joudutaan uusimaan kauden aikana, sen takia Liigan toimistolta löytyy muutama kappale varakypäriä. Yleensä tällöin puhutaan kypärän hajoamisesta. Tällä kaudella jouduttiin maalaamaan Tapparalle yksi täysin ylimääräinen kypärä. ”Syypäänä” asiaan oli kirvesrintojen Patrik Laine, joka kantoi 17-vuoden ikäisenä kultaista kypärää. Ko. kypärä maalattiin, mutta jätettiin teippaamatta, koska alaikäinen ei voi mainostaa Veikkauksen pelejä.

 

Marko Syrjälä

31.12.2015 09:00