HPK Liiga Oy:n vuosittainen talousvaikutus alueelle noin 5 miljoonaa euroa

JAMK Sport Business School tutki: HPK Liiga Oy:n vuosittainen talousvaikutus alueelle noin 5 miljoonaa euroa

Liigassa pelaava HPK tuottaa toiminta-alueelleen noin 5 miljoonan euron talousvaikutuksen. HPK Liiga Oy:n palkkalistoilla on 49 vakituista työntekijää, joista suurin osa on pelaajia. HPK:n maksama vuosittainen palkkasumma vastaa suomalaisen palkansaajan keskiansiolla mitattuna noin 60 työntekijää työllistävän yrityksen palkkasummaa. Talousvaikutustutkimuksen on tehnyt Jyväskylän ammattikorkeakoulun JAMKin Sport Business School -tutkimusyksikkö, joka on tutkinut aiemmin myös Neste Rally Finlandin ja JYP Jyväskylä Oy:n talousvaikutusta Jyväskylän seudulle. Tutkimuksen kohteena oli HPK Liiga Oy:n ensimmäinen tilikausi 1.5.2015 – 30.4.2016.

HPK:n tuottamat taloudelliset vaikutukset muodostuvat pääosin maksetuista palkoista, maksetuista ennakonpidätys- ja työantajamaksuista ja alueen yrityksiltä ostetuista tuotteista ja palveluista sekä ottelutapahtumien tuottamista talousvaikutuksista.

-Tutkimus osoittaa, että HPK:n talousvaikutus toiminta-alueelle on merkittävä. Esimerkiksi Hämeenlinnan kaupungille jääkiekkoseura tuottaa vuosittain maksettujen palkkojen kautta kunnallisverotuottoa ja käyttömaksutuloa yli 0,7 miljoona euroa ja kotiottelut tuottavat lisäksi Hämeenlinnaan 0,8 miljoonan euron tulovirrat, toteaa tutkimusryhmän vetäjä, urheilumarkkinoinnin lehtori Risto Rasku Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.

Lisäksi HPK ostaa tuotteita ja palveluita tilikautensa aikana paikallisilta yrityksiltä lähes kahden miljoonan euron arvosta.

-Tutkimustulokset osoittavat, että HPK Liiga Oy:n toimintaa ja merkitystä on syytä arvioida urheilullisten mittareiden lisäksi myös elinkeinopoliittisesti. Olemme urheiluelämysten tuottaja, joka on myös merkittävä työllistäjä ja alueen yritykset yhteen kokoava voima. Tämä tutkimus täydentää HPK:n merkityksellisyyttä Hämeenlinnan kaupungille sekä koko Kanta-Hämeelle, jo aiemmin selvitettyjen imagovaikutusten lisäksi, kommentoi HPK Liiga Oy:n toimitusjohtaja Antti Toivanen.

-Tutkimuksesta käy ilmi HPK:n vahva merkitys HPK:n kumppaneille. Haluamme jatkossa tuottaa entistä enemmän lisäarvoa HPK:n kumppaneiden liiketoimintaan. Jatkamme tulevaisuudessakin tutkimusten tekoa, jotta voimme edelleen kehittää tiedolla johtamisen kulttuuria, kertoo HPK:n myyntipäällikkö Jukka Laamanen.

Tutkimuksen suorittanut Sport Business School Finland on Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Haaga-Helia  ammattikorkeakoulun yhteinen toimintayksikkö. Yksikkö on perustettu vastaamaan urheilutalouden ja – johtamisen korkeakoulutuksesta sekä toimialan kehittämisestä. Sport Business School Finland toimii osana laajaa kansainvälistä yhteistyöverkostoa ja tuottaa koulutuksen lisäksi tutkimuspalveluita alan yritysten sekä esimerkiksi kaupunkien tarpeisiin.

HPK Tiedotus

30.05.2016 14:05